2012/07/04

MAS FOUNDER PAVILJOENEN Antwerpen

Het MAS, dat moet je gezien hebben! Maar ook aan de voet van het MAS worden bezoekers verwend. Het Museum Aan de Stroom kijkt terug op de lange geschiedenis van uitwisseling tussen de stad en de wereld. De Founder paviljoenen gunnen nieuwsgierige kijkers ook een blik op het hier en nu. En op de toekomst…

In nauwe samenwerking met de Founders heeft Crepain Binst Architecture zorgvuldig gezocht naar een uitgekiende scenografie die het unieke karakter en de essentie van elke Founder vat en toch een uitzonderlijke meerwaarde biedt aan de belevenis van het MAS.

Luc Binst: “Het maatschappelijk engagement van de Founders voor de toekomst van de stad Antwerpen werd vertaald in 3 unieke concepten die elkaar én de MAS-belevenis versterken.”

 

1. HAVENPAVILJOEN

“Beleef de haven aan de voet van hetMAS!”

 

Dat is wat het Gemeentelijk Havenbedrijf wou bereiken toen in 2009 de wedstrijd werd uitgeschreven. Aan een divers publiek de haven laten ontdekken, beleven en beter leren kennen is de voornaamste uitdaging van dit project.

 

Op 5 februari 2011 opende het Havenbedrijf zijn MAS havenpaviljoen dat gratis toegankelijk is. Het concept is gebaseerd op een SILO-vorm, hangend midden in de ruimte waarin een 360° panoramische projectie wordt voorzien. Via filmbeelden en geluiden dompelt het reuzegroot projectiescherm de toeschouwer onder in de haven en geeft je het gevoel alsof je er echt aanwezig bent. Bij dit project is naast de interieurarchitectuur de “mediatectuur” primordiaal: er werd gestreefd naar een perfecte integratie van vorm en boodschap, van architectuur en media.

 

2. UMICORE ZILVERPAVILJOEN

Het tweede expo-concept van Crepain Binst Architecture behoudt en versterkt de bestaande transparantie van deMAS-paviljoenen. Om de fijn gedetailleerde zilveren kunstwerken tot hun recht te laten komen in het bijna zes meter hoge paviljoen, zijn vier mobiele vitrines ontworpen als ruimtebepalende elementen, geplaatst volgens de huidige zichtlijnen. De buitenmaatse afmetingen van de vitrines – meer dan vier meter lang, juist geen zes meter hoog – verwijzen niet alleen naar elementen in de onmiddellijke omgeving (hetMAS, de Schelde, de dokken) maar ook naar de  industriële activiteiten van Umicore, dat wereldwijd in 80 vestigingen onder meer edele metalen recycleert.

 

De tentoonstelling slaat een brug tussen oude en hedendaagse kunstwerken en is opgebouwd rond drie thema’s: water, design en Antwerpen. Centraal in het thema Antwerpen staat het kunstwerk ‘Bonheure’ van de Antwerpse ontwerper Nico Taeymans. De vitrines bevatten niet alleen de stukken van het Zilvermuseum, ze zijn zelf ook opgebouwd uit de grondstof waaruit Umicore zilver recycleert: e-scrap, elektronisch afval. Op die manier vertellen de vitrines hun eigen verhaal en maken ze integraal deel uit van de expositie.

 

De opbouw van de vitrines vormt op zich een indrukwekkend ‘industrieel kunstwerk’. De montage van de staalstructuur gebeurde volledig ter plaatse, gevolgd door het van onder naar boven aanbrengen en manueel vullen van de horizontale stroken ‘scrap’. Samen bevatten de vier vitrines ongeveer 10 ton e-scrap, 7.5 ton glas en meer dan 5 ton staal. Ondanks het gewicht van bijna zes ton per element, kan één persoon zonder hulpmiddelen de vitrines gemakkelijk verplaatsen!

 

Edwin Remmerie: “Het beeld van vier enorme mobiele vitrines gevuld met e-scrap en zilver geeft op een eenvoudige maar krachtige manier de relatie weer tussen Umicore en het Zilvermuseum Sterckshof: afval wordt symbolisch omgesmeed tot kunst.”

 

3. DIAMANTPAVILJOEN

Diamantpaviljoen AWDC AntwerpenHet ‘Diamantpaviljoen’ is het laatste pareltje verbonden aan het Museum Aan de Stroom dat door Crepain Binst Architecture wordt vormgegeven. Dit nieuwe Diamantpaviljoen wordt een bijkomende troef voor de Antwerpse diamantsector en sluit naadloos aan bij de paviljoenen van twee andere toonaangevende Antwerpse boegbeelden: het Havenpaviljoen en het Umicore Zilverpaviljoen.

 

Het expo-concept van Crepain Binst Architecture is geïnspireerd op de karakteristieke gefacetteerde vorm van diamanten. Deze facetten werden vertaald tot een abstract driehoekig raster, een ‘diagrid’, dat de basis vormt voor de volledig organisatie van het paviljoen. Op dit raster worden vervolgens een aantal ‘diamanten’ geplaatst, die de bezoeker de kans geven interactief het verhaal van diamanten te ontdekken doorheen het hele paviljoen.

 

Tijdens de belangrijkste openingsdata van het MASvan 4 mei t.e.m. 17 mei zal in het Diamantpaviljoen een eerste tentoonstelling te bezichtigen zijn. Blikvangers worden ongetwijfeld een aantal pronkstukken uit de HRD Awards, de tweejaarlijkse gerenommeerde juwelenwedstrijd. Ook het befaamde diamanten tennisracket zal er te bewonderen zijn.